بهترین خوراکی های شب یلدا

بهترین خوراکی های یلدایی

شب یلدا یا جشن انقلاب زمستانی، طولانی ترین شب سال است که در نزد ایرانیان بسیار مقدس بوده است و از دیرباز به جشن و پایکوبی در این شب می پرداختند. یلدا یعنی تولد و شب یلدا به تولد میترا، ایزد نور و نماد نیکی در آیین زرتشتییان، اشاره می کند. به عبارتی دیگر شب یلدا به معنای پایان تاریکی در طولانی ترین شب سال است و ایرانیان معتقدند در این شب خورشید بر تاریکی پیروز گشته است.

در  شب 30 آذر ماه، خانواده‌ ها در کنار یکدیگر جمع شده و به گرامی داشتن فرارسیدن زمستان می ‌پردازند. یکی از مؤلفه‌های اصلی این مراسم، خوردن غذاهای سنتی و خوراکی های خوشمزه که به خوراکی های شب یلدا معروف است، میباشد.

برای تزیین سفره شب یلدا از خوراکی های یلدایی مثل آجیلها، میوه ها، شیرینیها و نوشیندنی های مخصوص استفاده می کنند. از جمله خاصترین میوه های این شب هندوانه است که نماد دوستی، عشق، آبادانی و شروعی گرم برای زمستان است. در ادامه مقاله به انواع خوراکی های یلدایی، خاصیت و نماد آنها اشاره می کنیم.

خوراکی شب یلدا نماد چیست

در ادامه مبحث خوراکی های شب یلدا به بیان نمادهای خوراکیها می پردازیم.

آجیل

در این شب معمولاً آجیلی ترکیبی از خشکبار مختلف مانند بادام، پسته، گردو و کشمش سرو می ‌گردد که با نمک و ادویه های مختلفی مانند زردچوبه، فلفل سیاه و غیره طعم دلچسبی به آنها داده می شود. این آجیل باعث افزایش انرژی و شادابی در آغاز سال جدید خواهد شد.

آجیل به عنوان نماد وفاداری به سنت های قدیمی در این شب مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته آجیل یکی از مهمترین خشکبارهایی بود که به دلیل ماندگاری بالا در زمستان موجود بوده و در شب یلدا به عنوان تنقلات مصرف می شد.

چه خوراکی هایی برای شب یلدا درست کنیم

میوه ها

شب یلدا را با میوه هایی چون انار، هندوانه، خرمالو، ازگیل، سیب، نارنگی، پرتقال، لبو و کدو حلوایی برگزار می کنند. که هر کدام از آنها  در نزد ایرانیان نشان دهنده نمادی است.

انار: این میوه خوشمزه نماد چرخه زندگی، باروری و برکت می باشد. انارهای دانه یاقوتی را در کاسه بزرگی دون کرده و با نمک و گلپر سرو می کنند. با استفاه از گلپر، سردی انار گرفته شده و از نفخ و دل درد در شبهای زمستانی جلوگیری می شود.

هندوانه: یکی دیگر از میوه های قرمز شب یلدا بوده که نماد سلامتی و تندرستی می باشد. ایرانیان معتقدند با خوردن هندوانه، مقاومت بدنشان در برابر سرمی زمستان افزایش یافته و از ورود سرما به بدن جلوگیری می شود.

خرمالو: یکی دیگر از خوراکی های شب یلدایی درکنار انار و هندوانه، خرمالوهای نارنجی براق هستند. طعم گس خرمالو برای برخی افراد بسیار دلچسب بوده و ترجیح می دهند با پوست این میوه خوشمزه را سرو کنند.

ازگیل: میوه بومی شمال ایران بوده که افراد زیادی طرفدار این میوه کوچک هستند. این میوه قرون وسطایی طعم سیب با رایحه دارچین و وانیل مانند دارد که برای خیلی از افراد دلچسب است. ازگیل به عنوان خوراکی شب یلدا در مهمانی های یلدایی به طرفدارانش چشمک می زند.

لبو: چغندر پخته یکی یگر از خوراکی های یلدایی است که با شروع فصل سرما بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. از لبو برای تزیین ماست در روی سفره شام نیزاستفاده می کنند.

کدو حلوایی: کدو تنبل از جمله خوراکی های شب یلدا است که به صورت تزیین مورد استفاده قرار می گیرد. این خوراکی خوشمزه را به صورت ننه سرما تزیین کرده و روی سفره قرار می دهند.

شیرینی ها

شیرینی ‌های خوشمزه ای مانند نان برنجی، باسلوق، حلوا، پاستیل و کلوچه نیز در این شب سرو می شوند. این شیرینی‌ ها به دلیل طعم شیرین و دلچسبی که دارند، همراهی مناسبی برای چای گرم می ‌باشند.

نوشیدنی ‌ها

علاوه بر چای گرم که همیشه قابلیت تلفیق با هر خوراکی را دارد، شربت‌ های سنتی مانند سکنجبین، بستنی زعفرانی، آبنبات، آبنبات پلویی و شیره گردو نیز نوشیدنی‌ هایی محبوب در این شب می‌ باشند.

با استفاده از این خوراکی‌ ها و نوشیدنی ‌ها، شب یلدا را به خوبی در کنار خانواده و عزیزانتان بگذرانید و از لحظات شاد و خاطره‌ انگیزی برخوردار شوید.

خوراکی های شب یلدا

چه خوراکی هایی برای شب یلدا درست کنیم

برای شب یلدا می‌ توانید انواع خوراکی‌ های گرم و خوشمزه را درست کنید. در ادامه چند پیشنهاد برای تهیه خوراکی های شب یلدا داریم که عبارتند از:

کوکی شکلاتی: می ‌توانید کوکیهای شکلاتی با تزئینات مختلفی درست کنید. از انواع مختلف شکلات، گردو، پسته و خرما برای تزئین استفاده کنید.

سوپ گرم: در یلدا سوپ گرم میتواند میزبان خوبی باشد. میتوانید سوپ قارچ، سوپ گوجه فرنگی یا سوپ لوبیای سفید درست کنید.

دلمه یا کوفته: می‌ توانید دلمه یا کوفته گوشت، مرغ یا سبزیجات درست کرده و به همراه سس مورد علاقه ‌تان سرو کنید.

پیتزا: پیتزا با تزئینات برگرفته از شب یلدا می‌ تواند گزینه‌ خوبی باشد. می ‌توانید از مواد مختلف مثل پنیر، قارچ، زیتون و فلفل دلمه استفاده کنید.

شیرینی‌ های مختلف: می‌ توانید شیرینی ‌های سنتی مثل نان برنجی، کلوچه‌، پاستیل و باسلوق را درست کنید.

چای دم کرده: در پایان وعده شام، چای دم کرده را سرو کنید. انواع دمنوش های مختلف از جمله چای سبز، چای مرکبات و چای ترک، انتخاب مناسبی برای آرامش بخشیدن به جسم و روح در آخرین ساعات جشن یلدایی باشد.

از غذای شب یلدا، سبزی پلو با گوشت گوسفندی و کشمش پلو با مرغ را میتوان نام برد.

امیدوارم این پیشنهادها به شما کمک کند تا شب یلدا را با خوراکی ‌های لذیذ و دلپذیر سپری کنید.

خوراکی های یلدایی

مراسمات شب یلدا

شب یلدا یا شب زمستانیان، یکی از جشن‌ های سنتی و موروثی در ایران است که در آخرین شب از پایان پاییز و آغاز فصل زمستان برگزار می ‌شود. این جشنواره که به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی ‌ترین رویدادهای فرهنگی در ایران محسوب می ‌شود، شکوه خاصی دارد. یکی از مراسمات مهم این شب، نقش آفرینی با چراغ یلدا است. چراغ یلدا نمادی از نور و روشنایی بوده که به دلیل طولانی بودن شب زمستان، به مسلمانان و ایرانیان پیشین نوید امید و شادی می‌ داد. در این مراسم، چراغهای رنگین و خوشرنگ به عنوان نمادهایی از زندگی و نور در تمامی اتاقها و محلهای مختلف خانه و باغها قرار می دادند.

علاوه بر چراغهای یلدا، برخی عناصر دیگری نیز در این مراسم کاربرد دارند مانند سنگهای دیواری که در آتش قرار گرفته و به عنوان نمادهای گرما و حفاظت از بدن در برابر سرما در این شب محسوب می‌شدند.

از دیگر مراسمات این شب تفال به حافظ و شاهنامه خوانی است که طرفداران بسیار زیادی را دارند. در این شب به تزئین میوه‌ ها و خشکبار نیز توجه ویژه‌ ای می شود. از غذاهای معروف و خوراکی های یلدایی که در این شب سرو می‌شوند، می توان به آجیل، انجیر، هندوانه، گردو و بادام، انار و شیرینی تاج کشمیراشاره کرد.

مردم در این شب با خانواده و دوستان خود دور هم جمع شده و لحظاتی دلنشین و سرگرم کننده را در کنار هم تجربه می ‌کنند. در این مراسم، اهمیت ویژه ای به گرمای انسانی ، دوستی و احساس همبستگی میان اعضای خانواده، دوستان و هموطنان اختصاص داده می ‌شود.

همچنین در این شب برای دخترانی که تازه عقد کرده اند از طرف خانواه داماد هدیه شب یلدا برده میشود. از بهترین هدیه برای شب یلدا میتوان موارد زیر اشاره کرد:

بعضی از سازمانها نیز برای شب یلدا به کارکنان خود هدایای سازمانی می دهند. از بهترین هدایای سازمانی شب یلدا عبارتند از :

لوح تقدیر مخمل

لوح تقدیر نفیس

بهترین جعبه های پذیرایی چوبی

انواع خوراکی های یلدایی

سخن پایانی

شب یلدا در ایران یکی از مهمترین جشنهای سنتی است که در آن بسیاری از خوراکیهای سنتی ایرانی استفاده می ‌شود. برخی از خوراکی‌ های شب یلدا عبارتند از: سبزی پلو با مرغ، کشمش پلو با گوشت گوسفندی، آش رشته، کدو حلوایی، شیرینی نان برنجی، باسلوق یا راحت الحلقوم و میوه های قرمز رنگ پاییزی.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه بر اساس گروه