شب یلدا در کشور های مختلف چگونه برگزار می شود؟

شب یلدا در کشور های مختلف

شب یلدا یکی از جشن های باستانی و سنتی ایران است، که اهمیت بسیار زیادی دارد. ولی این جشن تنها مختص به ایرانیان نیست و شب یلدا در کشور های مختلف جشن گرفته می شود. این جشن، که در ایران و کشورهای همسایه با اسم‌ ها و رویه‌ های مختلفی جشن گرفته می ‌شود، شاهد برخی اشتراکات فرهنگی و معنوی بین اقوام و ملت‌ هاست. ایرانیان آخرین شب پاییز که طولانی ترین شب سال است، را جشن می گیرند. یلدا به معنی تولد خورشید در زبان سریانی می باشد. کشورهای همسایه مانند افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و آذربایجان نیز شب یلدا را جشن می گیرند. همچنین یلدا، شب تولد مسیح نیز است و بسیاری از کشورها به همین علت این شب را جشن می گیرند. در این مقاله به بررسی آداب و رسوم شب یلدا کشورهای جهان می پردازیم:

شب یلدا در آذربایجان

همان طور که گفتیم شب یلدا در کشور های مختلف از جمله کشورهای همسایه نیز جشن گرفته می شوند. در آذربایجان نیز شب یلدا مشابه آن چیزی که در ایران برگزار می شود، است. مردم این کشور سفره یلدا پهن کرده و انار، هنداونه، شیرینی، آجیل و دیگر خوارکی های شب یلدا دارند. آواز خوانی و بداهه نوازی از سنت های کشور آذربایجان می باشد. همچنین در پایان جشن بزرگ خانواده دعای شکر می خواند. همچنین عاشیق ها نیز داستان هایی از شب یلدا که مربوط به گذشته ها می باشد، تعریف می کنند. برگزاری شب یلدا در این کشور بسیار مشابه آذربایجان کشور خودمان می باشد.

شب یلدا در کشور های مختلف

شب یلدا در افغانستان

یکی دیگر از همسایه های ایران که این شب را جشن می گیرند، افغانستان است. جشن یلدا در این کشور بسیار شبیه ایران است و شب را در کنار خانواده و دوستان خود می گذرانند. یلدا در شهر بلخ جایگاه ویژه ای دارد و مردم در این شهر شعر شب یلدا خوانده و شب زنده داری می کنند. خوارکی های شب یلدا نیز در افغانستان شبیه ایران هندوانه، انار، آجیل و … می باشد.

شب یلدا در تاجیکستان

شب یلدا در جهان از جمله تاجیکستان نیز برگزار می شود. در این کشور همانند ایران سفره یلدا چیده شده و انار، هنداونه و آجیل از خوراکی های یلدا می باشند. ولی همان طور که گفتیم آداب و رسوم شب یلدا کشورهای جهان با هم متفاوت است. به عنوان مثال در تاجیکستان نان شیرینی می پزند و به شکل موجودات زنده شکل داده می شوند. در برخی از روستاهای این کشور مردم کناره های پنجره را با پوستین می پوسانند و از سقف ها چرم آویزان می کنند، همچنین در حیاط گندم می باشند. از دیگر آداب و رسوم این کشور خوردن انار کامل است و معتقدند تمام امراض را شفا می دهد. از اشتراکات فرهنگی مردم این کشور با ایران گرفتن فال است.

شب یلدا در آسیای شرقی

شب یلدا در کشور های مختلف از جمله کشورهای آسیای شرقی برگزار می شود، با این تفاوت که از نظر خوراکی ها و غذای شب یلدا آن ها با ما بسیار متفاوت است. در این شب مردم کشورهای چین، کره جنوی در کنار خانواده جمع شده و نان برنجی های خوشمزه با لوبیا قرمز درست می کنند. از عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف می توان به آب پاشیدن اطراف خانه در کره جنوبی اشاره کرد. کره ای ها با این کار نیروی های بد و منفی را دور می کنند. همچنین در چین بر اساس افسانه ها دارند، که روج شکارچی به خانه های روستایی برای پیدا کردن غذا می رود.

شب یلدا در آسیای شرقی

جشن یلدا در ژاپن

از دیگر کشورهای جهان که شب یلدا در آن با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود، ژاپن است. در این کشور از میوه و سبزی های مختلف برای جشن گرفتن استفاده می شود. از آداب و رسوم جالب آن ها حمام برنج است، که به این صورت خود را تمیز و مرتب می کند. ژاپنی های معتقدند با این کار انرژی های منفی از آن ها دور شده و در زمستان سرما نمی خورند.

شب یلدا در انگستان

یکی از عجیب ‌ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف مربوط به کشور انگلستان است. در برایتون انگلستان 21 دسامبر که مصادف با شب یلدا است در 26 سال گذشته جشن گرفته می شود. در این شب مردم با استفاده از فانوس یا هر چیز نورانی پیاده روی با شکوهی را انجام می دهند. فانوس هایی که در این مراسم به شکل ساعت هستند در ابتدا و آخر راهپیمایی سوزانده می شوند. همچنین برخی افراد نیز لباس هایی به شکل ساعت می پوشند، که نماد گذر زمان در شب اول زمستان است.

جشنواره فانوس در ونکوور کانادا

شب یلدا در جهان در کشورهای دیگری از جمله کانادا نیز برگزار می شود. 21 دسامبر انقلاب زمستانی است، که در کانادا جشن های مختلف برگزار می شود. یکی از معروف ترین جشن های این کشور، جشن فانوس است. در این جشن خیابان های تاریک شعر با فانوس روشن می شوند. آتش بازی و اجرای موسیقی از دیگر بخش های جشن در کانادا هستند.

شب یلدا در اسکاتلند

شب یلدا در اسکاتلند

شب یلدا در اسکاتلند همانند چهارشنبه سوری ما ایرانیان و مراسم کاسه زنی است، به این صورت که یک نفر برای دریافت خوارکی های خوشمزه با خانه همسایه ها می رود. این فرد مو مشکی و بلندی دارد. خوراکی های دریافت شامل شکلات، شیرینی، نوشیدنی، پودینگ میوه، نمک و نان می باشند.  جشن های زمستانی هاگمانی از دیگر مراسم های اسکاتلند می باشد، که از نیمه های شب شروع می شود.

شب یلدا در روسیه

شب یلدا در روسیه نیز به شکلی متفاوت و به عنوان شبی خاطره انگیز از اول زمستان جشن گرفته می شود. مردم روسیه این شب را با دعا و نیایش می گذرانند و نان و عسل می خورند. خیابان ها در این شب چراغانی شده و برخی کلوچه های خانگی درست می کنند. در جنوب روسیه همانند تاجیکستان برخی از مردم شیرینی های شبیه حیوانات و موجودات زنده درست کرده و بین مردم پخش می کنند. تزیین اتاق ها با چرم نیز در این کشور مرسوم است.

شب یلدا در بولیوی، پرو و اکوادور

در این سه کشور شب یلدا به یک شکل برگزار می شود و آداب و رسوم یکسانی دارند. مراسم آن ها برای یلدا طناب پیچیدن دور خورشید است، که به صورت نمادین اجرا می شوند. برای این کار به قله کوه رفته و به نمادین خورشید را با طناب به سنگ می بندند، تا روزها بلندتر شود.

شب یلدا در روسیه

کلام پایانی

در این مقاله آداب و رسوم شب یلدا کشورهای جهان را بررسی کردیم همچنین برخی از عجیب ‌ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف را نیز معرفی کردیم. شب یلدا در جهان از تاجیکستان و روسیه گرفته تا انگلستان و کانادا با آداب و رسوم مختلف و به شکل های مختلف برگزار می شود. در کشورهای همسایه شب یلدا با آداب و رسومی همانند ایران برگزار می شود، ولی کشورهای دیگر مراسم ها و جشن های متفاوتی دارند. شب یلدا زمانی برای نزدیک تر شدن به خانواده و دوستان و ایجاد لحظات خوش و خاطره انگیز می باشد. شما می توانید برای به یاد موندنی تر کردن این شب به دوستان، خانواده و همکاران خود هدیه یلدا بدهید. به این صورت محبت و قدردانی خود را نسبت به آن ها نشان می دهید.

فروشگاه اینترنتی یومارت عرضه کننده بهترین هدیه برای شب یلدا از جمله هدایای سازمانی، مدیریتی و … می باشد. شما می توانید بهترین و مناسب ترین هدایای یلدا را از یومارت تهیه کنید. در صورت نیاز به مشاوره با شماره های موجود در وبسایت یومارت تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه بر اساس گروه