آداب و رسوم شب یلدا در کرمانشاه

آداب و رسوم شب یلدا در کرمانشاه

شب یلدا از مهم ترین جشن های باستانی ایرانیان است، که در آخر آذرماه ایرانیان آن را جشن می گیرند. در این جشن دوستان و فامیل دور هم جمع شده و با خوردن خوراکی های مختلف، شعر خواندن و … شب را سر می کنند. شب یلدا طولانی ترین شب سال می باشد و در ایران باستان نماد بدیمنی بوده است. آداب و رسوم جشن شب یلدا در استان های مختلف ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشد. خوراکی ها و غذاهایی که سرو می شود و نوع شعر خوانی و جشن گرفتن بر اساس فرهنگ آن منطقه متفاوت است. یکی از استان های کشور که این جشن را هر ساله جشن می گیرد. کرمانشاه می باشد. در این مقاله به بررسی آداب و رسوم شب یلدا در کرمانشاه می پردازیم، تا بیشتر با فرهنگ و رسوم مردم این منطقه آشنا شوید.

 شب یلدا در کرمانشاه

لازم به ذکر است که کرمانشاه یکی از استان های کشور است، که در آن به زبان کردی یا لری صحبت می کنند. در لری به شب یلدا  شُو چله گفته می شود. شب یلدا یا شُو چله شب شروع چله بزرگ می باشد. چله بزرگ 40 روز اول زمستان می باشد، که سرما شدید می باشد. شب نشینی به همراه دوستان و فامیل از رسم و رسوم شب یلدا در کرمانشاه می باشد. معمولا فامیل در خانه مادربزرگ، پدربزرگ و بزرگ فامیل جمع می شوند و بزرگتران داستان های اساطیری تعریف می کنند.

نشستن دور کرسی از رسم و رسوم شب یلدا در کرمانشاه

کرمانشاه از استان های کوهستانی کشور می باشد و هوا سرد است، به همین علت نشتن دور کرسی به خصوص در شب یلدا بسیار مرسوم است. همه افراد دور کرسی نشسته و سفره یلدا بر روی آن چیده می شود. به این صورت تمام شب مشغول صحبت کردن، شعر خواندن و خوردن خوراکی های مختلف می شوند. در این شب به طور معمول شعرهای حافظ و شاهنامه فردوسی خوانده می شود. گرفتن فال حافظ نیز از دیگر آداب و رسوم شب یلدا در کرمانشاه می باشد. در گذشته مردها در شب یلدا بازی می کردند و زنان نخ می ریسیدند.

رسم و رسوم شب یلدا در کرمانشاه

هوره خانی مردم کرمانشاه در شب یلدا

یکی از آداب و رسوم مردم کرمانشاه در شب یلدا هوره خوانی می باشد. هوره موسیقی کردی است که مردمان شهرهای کرمانشاه و ایلام آن را می خوانند. معنا و مفهوم این آواز حماسی می باشد و ریتم بسیار ملیح و آرامی دارد. هوره ریتمی شبیه آوازهای شرقی، نیایش های بودایی ها و آوازهای مرتبط با معبد شائولین دارد. هوره بیت های ساده داشته و به طور معمول 10 تا 12 هجایی می باشد. علاوه بر کردها، هوره خوانی بین لک ها نیز مرسوم است. مفهوم آواز هوره بسیار عمیق، سوزناک و غمگین می باشد.

سرگرمی های مردم کرمانشاه برای شب یلدا

علاوه بر اداب رسوم شب یلدا در کرمانشاه که ذکر کردیم، سرگرمی های دیگری نیز وجود دارد، که همه افراد خانواده، بزرگ و کوچک با آن ها سرگرم می شوند. گل یا پوچ و چیستان سرایی از جمله این سرگرمی ها می باشد. در کردی به گل یا پوچ، زره مشتکی گفته می شود. علاوه بر این لطیفه و خاطره تعریف کردن در این شب نیز بسیار مرسوم است.

یکی دیگر از سرگرمی های مردم کرمانشاه جوراب بازی می باشد. در این بازی بازیکنان به دو دسته معمولا 10 نفری تقسیم می شوند. سپس 10 جوراب دستباف پشمی و کلفت را به دو دسته 5 تایی تقسیم کرده و روی زمین می گرذدداند. هر گروه یک تیله توی یکی از جوراب ها پنهان می کند و اعضای گروه مقابل باید حدس بزنند، تیله در کدام جوراب است. هر دور بازی 10 امتیازی می باشد و گروهی که تعداد بیشتری حدس بزند، برنده می شود. در کرمانشاه تمامی افراد خانواده بزرگ و کوچک این بازی را می کنند.

شب یلدا در کرمانشاه

 خوارکی های شب یلدا در کرمانشاه

همان طور که گفتیم شب یلدا همراه با خوردن خوراکی های مختلف می باشد، ولی ممکن است تفاوت هایی در نوع خوراکی های و نوع پذیرایی وجود داشته باشد. یکی از اداب رسوم شب یلدا در کرمانشاه این است که در شب یلدا مهمانان نیز هر چه می توانند، برای خوردن به خانه میزبان می برند. به این صورت سفره یلدا بزرگ تر و رنگارنگ تر می شود. به این صورت تمامی بار پذیرایی بر عهده میزبان نیست و دورهمی صمیمیت بیشتری دارد.

خوراکی های شب یلدا و تنقلات از زمان قدیم تا کنون تفاوت های بسیار زیادی پیدا کرده است. در قدیم خوردن کشمش و مویز از رسم و رسوم شب یلدا در کرمانشاه بوده است و سالمندان شهر از انگورهایی که در شب یلدا از میخ آویزان شده بودند، یاد می کنند. در آن زمان اگر کسی وضع مالی خوبی داشت، تخمه کدو نیز در سفره یلدا می گذاشت.

امروزه آداب و رسوم مردم کرمانشاه در شب یلدا در مورد خوراکی تغییر کرده است و میوه های خشک مانند توت، انجیر، برگ زردآلود، قیس، آلبالو خشک، آجیل، پسته، بادام و … بر سر سفره یلدا می باشد. هندوانه نیز یکی از خوراکی های همیشگی در شب یلدا می باشد. ولی در گذشته به دلیل اینکه نگهداری آن سخت بوده، کمتر در سفره های یلدا دیده می شده است. برای نگهداری هندوانه لازم بوده آن را زیر کاه قرار می دادند. از دیگر میوه های شب یلدا می توان به انار، خرمالو، سیب و … اشاره کرد.

 آداب و رسوم مردم کرمانشاه در شب یلدا برای شام

کرمانشاه غذاهای محلی خوشمزه زیادی از جمله خورش خلال، دنده کباب، سیب پلو با مرغ یا گوست، آبگوشت کرمانشاهی و .. دارد. در قدیم یکی از اداب رسوم شب یلدا در کرمانشاه خوردن کشمش پلو بوده است، ولی امروزه تنوع غذایی بیشتر می باشد و غذای شب یلدا بیشتر سلیقه ای است. برخی از افراد برای رنگین تر شدن سفره آش عباسعلی که نوعی پیش غذا محسوب می شود، نیز بر سر سفره قرار می دهند.

خرید هدیه برای شب یلدا

هدیه دادن در شب یلدا به دوستان، آشنایان، همکاران و فامیل در بیشتر استان های کشور امروزه مرسوم شده است. هدیه دادن موجب ایجاد حس خوب شده و نشان دهنده دوست داشتن و قدردانی است. در ادامه بهترین هدیه برای شب یلدا که می توانید تهیه کنید را برای شما آورده ایم:

هدیه شب یلدا پکیج کد Y-005

هدیه شب یلدا پکیج کد Y-005

هدیه شب یلدا پکیج کد Y-005

هدیه شب یلدا پکیج کد Y-006

هدیه شب یلدا پکیج کد  Y-003

هدیه شب یلدا پکیج کد  Y-003

کلام پایانی

شب یلدا برای مردم کرمانشاه و تمام ایرانیان از جشن های مهم به شمار می رود. کلیات این جشن در سراسر ایران یکسان می باشد، ولی تفاوت های اندکی نیز وجود دارد، به همین علت این مقاله به آداب و رسوم شب یلدا در کرمانشاه اختصاص داده شد. در این شب شما می توانید با دوستان و خانواده خود خاطرات به یاد ماندنی بسازید و با هدیه دادن از آن ها محبت و قدردانی خود را به آن ها نشان دهید.

فروشگاه اینترنتی یومارت عرضه کننده انواع هدایای سازمانی، هدایای مدیریتی و .. می باشد. شما می توانید برای خرید هدیه شب یلدا به وبسایت یومارت مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه بر اساس گروه