آداب و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی

آداب و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی

شب یلدا از جشن های باستانی مهم ایرانیان می باشد و نماد مقاومت در برابر تاریکی و سرما است. این جشن در شهرهای مختلف ایران برگزار می شود، ولی تفاوت های کوچکی در مراسم ها وجود دارد. کلیات جشن به یک صورت است و افراد با دوستان و خانواده خود دور هم جمع شده و با خواندن شعر و خوردن خوراکی های متنوع این شب را جشن می گیرند. همچنین دادن هدیه شب یلدا به عروس ها و خانواده نیز مرسوم می باشد. یکی از استان های ایران که هر ساله این جشن را برگزار می کنند، آذربایجان شرقی است. در این مقاله با آداب و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی آشنا می شویم و در مورد خوراکی ها، مراسم ها و آداب جشن های آن ها بیشتر آشنا می شویم:

شب یلدا در آذربایجان شرقی

شب یلدا یکی از جشن‌های باستانی و مهم در فرهنگ ایران است، که در اغلب نقاط ایران و کشورهای اطراف جشن گرفته می ‌شود. این جشن در آخرین شب پاییز و آغاز فصل زمستان می باشد. تاریخچه شب یلدا به دین زرتشتی برمی ‌گردد، که در زمان باستان دینی پیش از اسلام در ایران بود. آخرین روز پاییز طولانی ترین شب سال است و تاریکی در زمان قدیم نماد بدیمنی و بدی بوده است، به همین دلیل برای گذراندن این شب شوم ایرانیان دور هم جمع شده و جشن می گرفتند. در حال حاضر ایرانیان همچنان در شب یلدا مهمانی گرفته و با دوستان و خانواده خود شب را سر می کنند. در جشن یلدا وجود خوراکی های متنوع و شعر خوانی اهمیت زیادی دارد.

در آذربایجان شرقی چیلله گئجه سی به معنی شب یلدا است. چیلله در زبان ترکی به معنای چهل می باشد. مردم تبریز زمستان را دو قسمت می کنند. چیلله بزرگ 40 روز اول زمستان و چیلله کوچک 20 روز دیگر زمستان بوده و چیلله اولین روز از چیلله بزرگ می باشد. چیلله کوچک سردتر و پربرف تر از چیلله بزرگ است.

رسم و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی

شعر خوانی شب یلدا در آذربایجان شرقی

جشن شب یلدا همانند دیگر استان های کشور در آذربایجان شرقی نیز اهمیت زیادی دارد و با سرو خوراکی و غذاهای مختلف، نوشیدنی، شعر و … برگزار می شود. یکی از آداب رسوم شب یلدا در تبریز نوازاندگی عاشیق ها می باشد، که خواننده و نوازنده های محلی می باشند و اشعار و موسیقی مردمی می سرایند. عاشیق ها داستان خوانده و فی البداهه شعر سراییده و ساز می نوازند. داستان ها در مورد افسانه های کهن از جمله «کوراوغلو» و قصه های مهر و محبت شبیه «قربانی و پری» می باشند.

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقی در شب یلدا بعد از خوردن خوراکی ها، بزرگ خانواده شعرهای کهن ایرانی را خوانده و داستان تعریف می کند. به طور معمول افراد تا پاسی از شب دور هم نشسته و شعر خوانده و گفت و گو می کنند.

به آب انداختن پوست میوه در شب یلدا

از دیگر آداب رسوم شب یلدا در تبریز که در شهرهای دیگر کشور کمتر دیده می شود، ریختن پوست میوه در آب روان است. اعتقاد بر این است که این کار خوش یمن می باشد. همچنین جالب است که زنان تا پایان چله خانه تکانی نمی کنند، زیرا معتقدند که بد یمنی می آورد و دچار بدبختی می شوند.

چله قاشدی از آداب رسوم شب یلدا در تبریز

چله قاشدی از آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقی در شب یلدا می باشد. برای چله قاشدی دوستان و خانواده دور هم در حیاط، پشت بام خانه و .. جمع شده، آتش روشن کرده و از روی آن می پرند. همزمان با پریدن شعر زیبای ترکی زیر را نیز با ریتمی زیبا می خوانند:

چله قاشدی ها چله قاشدی ها : چله فرار کرد ها، چله فرار کرد ها

رسم و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی

چله دوید تبریز در شب یلدا

از رسم و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی چله دوید می باشد. برای اجرا کردن این رسم مردان و جوانان فامیل دور هم جمع شده و قوطی حلبی را سوراخ کرده، یک چوب داخل آن می کنند. سپس یکی پارچه را آتش زده و داخل قوطی می گذارند. به این صورت مشعلی درست می شود. سپس مشعل را در دست گرفته و شعر قندیر اوغلی‌ ها قندیر اوغلی ‌ها بیر جیندا ویر یاندیر اوغلی چله قاشدی ها چله قاشدی ها را می خوانند، که به معنی  پسر قندیل‌های، پسر قندیل یک پارچه کهنه را آتش بزن چله فرار کرد ها چله فرار کرد می باشد. با شعر خواندن به در خانه ها رفته و پارچه نفت آلودی از هر کس می گیرند، سپس روی مشعل قرار می دهند تا خاموش نشود.

رسم و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی برای عروس ها

در برخی از استان های کشور از جمله آذربایجان شرقی در شب یلدا خانواده داماد برای تازه عروس خونچه می برد. خونچه بردن برای عروش از آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقی در شب یلدا می باشد. خونچه هدیه ای است، که شامل خوراکی های شب یلدا، شیرینی، هندوانه، آجیل و همچنین لباس و …. می باشد. تزئین سفره شب یلدا برای بردن خونچه اهمیت زیادی دارد. به این منظور خرید لوازم پذیرایی چوبی مانند موارد زیر را به راحتی از فروشگاه یومارت تهیه کنید.

جعبه پذیرایی چوبی کد  B301

جعبه پذیرایی چوبی کد  B301

جعبه پذیرایی چوبی وارمردار کد  B315

جعبه پذیرایی چوبی وارمردار کد  B315

خوراکی های شب یلدا در آذربایجان شرقی

همان طور که گفتیم در شب یلدا وجود خوراکی های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی تقریبا تمام ایرانیان هندوانه در شب یلدا بر سر سفره می گذارند، ولی ممکن است جزئیات متفاوتی نیز بین شهرها و فرهنگ های مختلف وجود داشته باشد. در ادامه رسم و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی در مورد خوراکی و غذای شب یلدا بررسی می کنیم:

  • هندوانه چله (چیلله قارپیزی): مهم ترین خوراکی در آداب و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی هنداونه می باشد. اعتقاد مردمان این استان بر این است، که با خوردن هنداونه سوز و سرما از تنشان بیرون می رود. شب یلدا وقتی ریش سفید خانواده هندوانه با چاقو می برد، می گوید قادا بلامیزی بو گئجه کسدوخ (بلایای خودمان را امروز بریدیم).
  • آجیل: یکی از خوراکی ‌های محبوب در شب یلدا آجیل است. آجیل به عنوان میان ‌وعده خوشمزه ‌ای در این جشن صرف می ‌شود. آجیل شامل گردو، بادام، پسته، خشکالو، هلو، گیلاس و دانه‌ های خشک میوه ‌ها می ‌شود.
  • زرشک پلو با مرغ: یکی از غذاهای خوشمزه ایرانیان زرشک پلو با مرغ می باشد، که در آذربایجان در شب یلدا به عنوان شام سرو می شود. همچنین سرو آش شیر نیز به همراه غذای اصلی از آداب و رسوم مردم شب یلدا در آذربایجان شرقی می باشد.
  • تنقلات: لبو، خربزه، قاورقا (گندم برشته با شاهدانه) و بسیاری از موارد دیگر نیز در سفره شب یلدا مردمان آذربایجان شرقی می باشد.
  • چای: مهم ترین نوشیدنی ایرانیان چای می باشد، که در تمامی مهمانی ها سرو می شود و در شب یلدا نیز به همراه شیرینی های سنتی خورده می شود.

غذاها و خوراکی های نام برده تنها تعدادی از مواردی هستند که در شب یلدا سرو می شوند. خوراکی های متنوع دیگری نیز وجود دارند، که کاملا سلیقه ای می باشند.

هدیه دادن در شب یلدا

در شب یلدا علاه بر اینکه داماد به عروس هدیه می دهد، شما می توانید به دوستان، خانواده و همکاران خود نیز هدایایی بدهید و به این صورت آن ها را خوشحال کنید. از جمله هدایایی که می توانید برای شب یلدا تهیه کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هدیه شب یلدا پکیج کد Y-004

هدیه شب یلدا پکیج کد Y-004

هدیه شب یلدا پکیج کد Y-002

هدیه شب یلدا پکیج کد Y-002

هدیه شب یلدا پکیج کد  Y-006

هدیه شب یلدا پکیج کد  Y-006

کلام پایانی

شب یلدا از جشن های مهم و باستانی ایرانی می باشد، که با آداب مختلف در استان های ایران برگزار می شود. در این مقاله به طور اختصاصی به آداب و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی پرداختیم. مردم تبریز، یلدا را با موسیقی و خوراکی هایی مانند هندوانه، آجیل و .. جشن می گیرند. در شب یلدا شما می توانید با هدیه دادن به دوستان، همکاران و فامیل موجب خوشحالی آن ها شوید.

فروشگاه اینترنتی یومارت بهترین هدیه برای شب یلدا را به شما پیشنهاد می دهد، شما می توانید با چند کلیک بهترین گزینه را خریداری کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه بر اساس گروه